ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در مخزن ذخیره سازی شوریجه دو برابر می‌شود - مجله خبری تصویر بازار

ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در مخزن ذخیره سازی شوریجه دو برابر می‌شود

ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در مخزن ذخیره‌سازی شوریجه D (شمال شرق کشور) تا سه سال آینده از روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش تصویر بازار به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، رضا نوشادی، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در مراسم تنفیذ قرارداد طرح ذخیره سازی گاز میدان خانگیران در مخزن شوریجه D با شرکت مپنا، با بیان این‌که تولید گاز از روزانه ۷ میلیون مترمکعب در ابتدای پیروی انقلاب اسلامی به روزانه ۸۷۰ میلیون مترمکعب در حال حاضر رسیده، افزود: امروز ۱۸۷۰ کیلومتر لوله با سایز بزرگ در دستور کار قرار گرفته و تعداد ایستگاه‌ها دو رقمی شده که در نوع خود، رکورد بی‌نظیری است.

وی ادامه داد: طرح پالایشی و دیسپچینگ نیز در سطح قابل قبولی است بنابراین باید گفت که صنعت گاز کشور در یک دوران پرتکاپو قرار دارد و صعود به قلل دیگر نیز هدفگذاری شده است.

نوشادی با اشاره به پروژه ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه گفت: با این قرارداد، برای نخستین بار مدیریت مخزن را در راستای یکپارچگی زنجیره ارزش به عهده می‌گیریم. این مدیریت مخزن از طریق قرارداد برون‌سپاری انجام می‌شود که تا پیش از این در کشور، جزو خطوط قرمز بوده و همین موضوع، هدفگذاری شرکت برای رشد را نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تأکید بر این‌که ظرفیت ذخیره‌سازی گاز از روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا خواهد کرد، افزود: رقم ذخیره‌سازی سالانه نیز از ۲.۲۵ میلیارد مترمکعب به ۴.۵ میلیارد مترمکعب در سال خواهد رسید.

نوشادی ادامه داد: به زودی میدان سراجه قم را نیز واگذار خواهیم کرد و برای نخستین بار توسعه میادینی مانند مختار، بانکول و قزل‌تپه را نیز انجام خواهیم داد.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همچنین یادآور شد: دو پروژه مهم دیگر ما در زمینه ذخیره‌سازی، گنبد نمکی کاشان و یورتشای ورامین است که به زودی عملیات اجرایی این دو میدان هم آغاز خواهد شد.

نوشادی با بیان اینکه ما در اجرای طرح‌های جدید گازی بسیار گزیده‌کار و سخت‌ سلیقه هستیم، اذعان کرد: ما به مدد مجموعه مپنا به سمت بازیابی انرژی حرکت خواهیم کرد. جاهایی که مشکل آب داریم به سمت سیکل بسته و در مناطقی که مشکل نداریم سیکل باز اجرا خواهیم کرد.

وی با تأکید بر این‌که نباید انرژی را رایگان هدر بدهیم، بیان کرد: برای طرح‌هایی مثل مینی ال ان جی نیز بسیار گزیده‌کار هستیم و بنای ما این است که مشخص شود این طرح‌ها مشکل تولید، انتقال، ذخیره و توزیع گاز را حل می‌کند؛ چراکه امروز دیگر از دوران درآمدهای سرشار نفتی عبور کرده‌ایم. بنابراین حتی اگر تحریم هم نبودیم باید به صورت گزیده هر پروژه‌ای را اجرا کنیم.

پروژه تراز کردن تولید و مصرف گاز کلید خورد

با اجرای طرح افزایش ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه با استفاده از توان بخش داخلی، در تلاش هستیم تا ناترازی گاز در زمستان را جبران کنیم.

عباس علی‌آبادی، مدیر عامل شرکت مپنا نیز در این مراسم، با بیان این مطلب، اظهار داشت: موضوع انرژی اگرچه بسیار مهم است و تاثیر آن در اقتصاد و سرنوشت مردم بر کسی پوشیده نیست، اما متأسفانه در کشور ما علیرغم ظرفیت بالا، در این خصوص، با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی افزود: ما از جهاتی در حوزه انرژی عملکرد خوبی داشته‌ایم اما از جهاتی نیز قابل نقد است؛ چراکه در بخش مصرف، توجهی به اهمیت این کالای راهبردی نداریم.

مدیر عامل مپنا با بیان اینکه به دلیل آدرس غلط، مصرف گاز و سایر حامل‌های انرژی بی‌رویه افزایش یافته، ابراز امیدواری کرد که در سطح ملی، به ناترازی تولید و مصرف توجه شود؛ چراکه شدت مصرف انرژی در کشور ما از عرف بین‌المللی بسیار بالاتر است.

وی با اشاره به پروژه امضای قرارداد طرح ذخیره سازی گاز میدان خانگیران در مخزن شوریجه D، خاطرنشان کرد: این پروژه تلاش می‌کند ناترازی این حامل مهم انرژی را تراز کند و از این منظر بسیار با اهمیت است.

علی‌آبادی با بیان اینکه ما مکلفیم پروژه مورد نظر را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم، ابراز امیدواری کرد، در زمان مناسب و مقتضی، پروژه به اتمام برسد.

لینک کوتاه: https://tasvirebazar.ir/XeP6V

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *