افزایش پایداری شبکه گاز غرب کشور با راه‌اندازی پروژه‌ «بیدبلند - اهواز» - مجله خبری تصویر بازار

افزایش پایداری شبکه گاز غرب کشور با راه‌اندازی پروژه‌ «بیدبلند – اهواز»

راه‌اندازی پروژه‌ «بیدبلند – اهواز» سبب افزایش پایداری شبکه گاز غرب کشور، تقویت شبکه گاز استان خوزستان و نیز تأمین گاز مشترکین شهری و روستایی و صنایع در این استان است.

به گزارش تصویر بازار به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، رضا نوشادی، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در مراسم افتتاح پروژه «بیدبلند – اهواز» با بیان این مطلب، اظهار داشت: اجرای خط انتقال بیدبلند – اهواز از ملزومات مهم شرکت ملی گاز ایران به شمار می‌آید و بنا به اهمیت راه‌اندازی این خط، همکاران طرح با گذر از انبوه مشکلات فرارو، به ویژه موانع طبیعی و سیل‌های غیرمنتظره، توانستند پروژه را مدیریت کنند و به سرانجام برسانند.

وی ادامه داد: پروژه بیدبلند – اهواز به طول ۹۹ کیلومتر به عنوان بخشی از خط لوله نهم سراسری گاز به منظور تکمیل رینگ گازی کشور و صادرات گاز و همچنین در حال حاضر با توجه به شرایط کشور به منظور تأمین مصارف داخلی از جمله تقویت شبکه گاز استان خوزستان و تأمین گاز مشترکین شهری و روستایی و صنایع در این استان به بهره‌برداری رسید.

نوشادی تغذیه واحدهای صنعتی را یکی دیگر از کاربردهای این خط لوله انتقال برشمرد و افزود: بخشی از ۳۱ کیلومتر ابتدایی این خط لوله به عنوان فاز اضطراری جهت اتصال به خط لوله انتقال ماهشهر – شادگان و تأمین کسری گاز صنایع پتروشیمی واقع در منطقه ماهشهر در خرداد ماه ۹۹ مورد بهره برداری قرار گرفته بود.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در تشریح ضرورت‌های اجرای پروژه خط لوله گاز “بید بلند – اهواز” گفت: خط لوله گاز، گاهی اوقات می‌تواند به عنوان یک مخزن ذخیره گاز به کار گرفته شود و در برخی مواقع بنا به اقتضای شرایط شبکه و صلاحدید مدیریت دیسپچینگ، می‌توان ذخیره گاز را در این خطوط داشت؛ بنابراین از آنجا که خط لوله «بیدبلند – اهواز» به خط لوله صادراتی و استراتژیک ششم سراسری گاز متصل شده، پس از این قابلیت برخوردار است که در صورت کمبود گاز در خط ششم، به عنوان ذخیره استراتژیک عمل کند و گاز مورد نیاز را به ویژه در روزهای سرد سال و پیک مصرف به این مسیر انتقال دهد که این مهم، تاثیر بزرگی در پایداری شبکه گاز در منطقه غرب کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: این خط لوله از ایستگاه لانچر تلخاب آغاز شده و به ایستگاه ریسیور اهواز (کریت کمپ) ختم می‌شود و دارای یک ایستگاه لانچر، یک ایستگاه ریسیور، 4 ایستگاه شیر بین راهی و 2 ایستگاه حفاظت کاتدیک است.

دریاچه در محل اجرای پروژه!

نوشادی با تأکید بر اهمیت و تاثیر احداث پروژه خط انتقال «بیدبلند – اهواز» در پایداری گاز مناطق غربی کشور، توضیح داد: این پروژه در حساس‌ترین مراحل پیشرفت خود با وقوع سیل‌های غیرقابل پیش‌بینی، مواجه شد و وقوع سیل در منطقه اهواز که به لحاظ توپولوژی، منطقه‌ای صاف و مسطح محسوب می شود، سبب شد جریان آب از هر سو و از ارتفاعات به سوی سایت پروژه سرازیر و در آن منطقه جمع شود به نحوی که آب، کل مسیر خط را فراگرفت و سایت پروژه تبدیل به دریاچه شد!

وی ادامه داد: وقوع سیل، تردد به مسیر خط و اجرای پروژه را بسیار دشوار کرده بود؛ بنابراین هفته‌ها صبر کردیم تا آب‌های ناشی از سیل، فروکش کند که به دلیل رسی بودن بافت زمین، تا مدت زیادی، آب در سطح زمین باقی ماند و جذب نشد. بنابراین برای رفع مشکل، حفر کانال در دو طرف مسیر در مقاطع ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ متری انجام و آب‌های اضافی توسط پمپ به جوی‌های حفر شده هدایت شد تا مجددا امکان تردد، حفاری و لوله گذاری فراهم شود.

عبور از خطوط لوله گاز، نفت و آب

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اظهار کرد: زیرگذرهای متعدد گاز و نفت نیز در این پروژه مساله‌ساز شد و ریسک کار را بالا برد. همچنین صعوبت کاری برای عبور از جاده «رامشیر – اهواز» نیز سختی کار را بیشتر کرده بود.

وی افزود: انجام حفاری چهار‌متر زیر بستر طبیعی و مواجهه با آب‌رفت‌های سطحی زمین دشوار بود و در نهایت انتقال لوله کیسینگ به جلو با بهره‌گیری از دستگاه‌ها و جک‌هایی بسیار قوی‌تر از حالت مرسوم انجام شد.

بازرگانی ادامه داد: عبور از کانال‌های بتنی آب قدیمی در این منطقه به دشواری انجام شد و بافت زمین، طوری بود که حفاری و سنگینی کانال آب، احتمال ریزش را در پی داشت، بنابراین از سازمان آب منطقه‌ای تقاضا کردیم، وقفه‌ای ایجاد کند تا اجرای کیسینگ با موفقیت انجام شود. در مقطعی نیز علیرغم اجرای 90درصد از کار، کانال آب ترک خورد و خسارت‌هایی وارد شد که با ورود فوری متخصصان، مساله برطرف شد.

باتلاقی و صعب العبور بودن منطقه

نوشادی با بیان این که باتلاقی و صعب‌العبور بودن منطقه نیز تردد و اجرای پروژه را بسیار سخت‌تر کرده بود، خاطرنشان ساخت: با توجه به وزن قابل توجه این خط لوله، به ویژه با فشار عملیاتی PSI 1305، قرار دادن این لوله‌های ضخیم داخل کانال‌، نیازمند دستگاه‌ها و سایدبوم‌های بزرگ بود که خوشبختانه با تلاش همکاران، با موفقیت انجام شد.

وی در پایان، اظهار کرد: به‌رغم تمام چالش‌ها و مشکلات ریز و درشت، در نهایت، بر مشکلات فائق آمدیم و پروژه با کیفیت قابل قبول، تکمیل، تزریق گاز و افتتاح شد.

لینک کوتاه: https://tasvirebazar.ir/OUfPh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *