پالایشگاه مهر خلیج فارس پیشرفت 53 درصدی دارد - مجله خبری تصویر بازار

پالایشگاه مهر خلیج فارس پیشرفت 53 درصدی دارد

مجری طرح پالایشگاه مهر خلیج فارس گفت: پالایشگاه مهر خلیج فارس در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس و در زمینی به مساحت ۶۵ هکتار است و با ظرفیت پالایش ۱۲۰ هزار بشکه در روز در دو فاز تعریف شده است و در بخش اول این پالایشگاه ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است.

موسوی مجری طرح پالایشگاه مهر خلیج فارس در گفتگو اختصاصی با خبرنگار تصویر بازار با اشاره به اهمیت توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور گفت: پتروپالایشگاه‌ها یک نسل جدید از پالایشگاه به حساب می‌آیند که باعث تجمیع محصولات پالایشی و پتروشیمی در یک منطقه می‌شود.

وی با اشاره به تنوع سبد محصول این واحد‌ها ادامه داد: پترو پالایشگاه‌ها به جز بحث‌های تامین سوخت بنزین و گازوئیل کنار آن تامین سوخت نزدیک به ۳۰ محصول دیگر نیز زیر مجموعه پتروشیمی است که در بحث انبار و انتقال یک سهولت بهتری به بحث فرآورده‌های نفتی می‌دهد.

موسوی با تاکید بر رفع نیاز مالی این طرح گفت: در قانون بودجه ۱۴۰۲ در جزء دوم از بند‌ی تبصره ۱ آمده است برای تکمیل پالایشگاه مهر خلیج فارس ظرف مدت یک سال دولت مکلف است از طریق شرکت ملی نفت ایران به منظور تکمیل و اتمام و بهره برداری پالایشگاه مهر خلیج فارس و تأمین فراورده‌های مورد نیاز معادل مبلغ پانصد میلیون یورو در قالب تسهیلات ارزی به دستگاه اجرائی مربوط، اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از حوزه مشترک پارس جنوبی و توسط خط لوله موجود پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس تامین می‌شود، ادامه داد:این خط لوله به طول ۳۸۸ کیلومتر به قطر ۳۶ اینچ از پارس جنوبی تا بندرعباس آمده است و آب مورد نیاز از ظرفیت مازاد آبگیر احداث شده پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس که در ۶ کیلومتری پالایشگاه می‌باشد دریافت می‌شود.

مجری طرح پالایشگاه مهر خلیج فارس پیشرفت این پالایشگاه را ۵۳ درصدی دانست و گفت: این مجموعه نیاز به ۱۲۰ هزار بشکه خوراک میعانات دارد و در صورت تزریق نقدینگی تا انتهای امسال این طرح به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بخش دوم پالایشگاه مهر خلیج فارس نزدیک به ۱۳ میلیون لیتر بنزین به سبد سوخت کشور تزریق خواهد کرد که در صورت تزریق منابع مالی تا اواسط سال آینده به بهره‌برداری نهایی خواهد رسید.

هدف از اجرای طرح، توسعه منطقه‌ای و اشتغال‌زایی با پایبندی به اصول توسعه پایدار، بکارگیری ظرفیت‌های بومی در ساخت و بهره‌برداری پروژه‌ها، رعایت اصول زیست‌محیطی، محرومیت‌زدایی و توانمندسازی ذی‌نفعان محلی طرح، حمایت از تولید داخل، تامین کنندگان و پیمانکاران داخلی، تحقق منویات رهبری معظم انقلاب با جلوگیری از خام فروشی و تکیه بر توان نیروی داخلی، امکان احداث واحد‌های شیمیایی و پارک‌های کود در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنایع پایین دستی، ارزآوری و تقویت بنیه اقتصادی کشور، افزایش و توسعه‌ی قدرت اقتصادی منطقه‌ای کشور و تأمین نیاز کشور‌های همسایه به فرآورده‌های پالایشگاهی، بومی سازی حداکثری و ایرانی سازی فعالیت‌های مهندسی، ساخت و اجرا، است

لینک کوتاه: https://tasvirebazar.ir/yVhRy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *