احیای چاه های کم بازده با استفاده از فناوری‌های نوین - مجله خبری تصویر بازار
احیای چاه های کم بازده با استفاده از فناوری‌های نوین

احیای چاه های کم بازده با استفاده از فناوری‌های نوین

رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به نبود طراحی تکمیل چاه‌ها برای استفاده از فناوری‌های فرازآوری گفت: در صورت به‌کارگیری فناورهای نو در چاه های کم بازده شرکت نفت و گاز اروندان، تولید افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار تصویر بازار، «عیسی نویری» امروز (دوشنبه، دهم مهرماه) در رویداد ملی طرح احیای چاه های بسته و کم بازده نفتی گفت: توسعه و تولید صیانتی نفت و گاز از مخازن هیدروکربوری واقع در غرب رودخانه کارون با شاخص بازیافت نهایی (Ultimate Recovery) و فرآورش و ارسال فرآورده‌های طبیعی نفتی به مبادی مصرف و صادرات از اولویت‌های شرکت نفت و گاز اروندان است.

وی افزود: محدوده جغرافیایی و عملیاتی این شرکت در حوزه غرب رودخانه کارون از بستان تا اروندکنار شامل میدان‌های نفتی دارخوین (فهلیان)، دارخوین (ایلام و سروک)، آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران، یاران، جفیر، امید، مشتاق، خرمشهر، بند کرخه، سوسنگرد، اروند، سپهر، سهراب و مینو است.

رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: دستیابی روزانه به تولید ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت است.

وی با اشاره به نفت درجا در میادینی که در حوزه فعالیت شرکت نفت و گاز اروندان وجود دارد، گفت: نفت درجا بیش از ۹۷ میلیارد بشکه است و حدود ۸.۳ میلیارد بشکه از آن قابل برداشت است.

نویری تصریح کرد: تشکیل رسوبات آسفالتین در ستون چاه، افت فشار مخزن – افت فشار سازندی و نبود طراحی تکمیل چاه‌ها برای استفاده از فناوری‌های فرازآوری از مهم‌ترین چالش‌های زیرسطحی میدان‌های نفتی این شرکت است.

رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت و گاز اروندان گفت: در صورت به‌کارگیری فناورهای نو در چاه‌های کم‌بازده شرکت نفت و گاز اروندان تولید افزایش می‌یابد، به عنوان مثال چاه شماره ۱۰۰ آزادگان سال ۱۳۹۹ آغاز به تولید کرد، اما به‌سرعت دچار افت فشار و کم‌بازده شد و در صورت به‌کارگیری فناوری یا روشی برای بهبود افت فشار تحتانی و موفقیت طرح، پیش‌بینی می‌شود تولید چاه حدود ۳۰۰ درصد افزایش یابد

لینک کوتاه: https://tasvirebazar.ir/U7GuH

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *