حال هنر صنعت فرش دستباف ایران خوب نیست - مجله خبری تصویر بازار
عبدالله بهرامی

حال هنر صنعت فرش دستباف ایران خوب نیست

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف کشور گفت: در دو سال اخیر میزان صادرات فرش دستباف به یک دهم رسیده و میزان تولید را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش تصویر بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف کشور، با اشاره به اینکه تحریم داخلی به نسبت تحریم خارجی آسیب بیشتری به هنرصنعت فرش دستباف زده است، بیان داشت: مصوبه تعهد ارزی سال ۹۷ بانک مرکزی مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف به وجود آورده است چراکه عده زیادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی توانند در مدت مقرر چندماهه برای بازگشت مبالغ ارزی، این مبلغ را از خریداران خارجی دریافت کنند.

وی ادامه داد: صادرات فرش دستباف در بیشتر موارد به صورت امانی است و در مهلت مقرر مصوبه بانک مرکزی، بازگشت ارز برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان میسر نخواهد بود.

بهرامی وضعیت کنونی هنرصنعت فرش دستباف کشور را رکودی توصیف کرد و گفت: افزایش قیمت مواد اولیه، تورم، عدم ثبات نرخ ارز باعث روند کاهشی صادرات شده و بسیاری از کارگاه های تولید فرش دستباف تعطیل شده اند و در حال حاضر رکود سنگین بر بازار فرش دستباف حاکم شده است.

وی با تاکید براینکه تحریم داخلی فرش دستباف را زمین گیر کرده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان این صنعت جزو سه دهک پایین جامعه هستند و یارانه دولتی دریافت می کنند اما افزایش قیمت تمام شده باعث کاهش رقابت پذیری در بازارهای هدف جهانی می شود.

رئیس کمیسیون تخصصی صنایع دستی، فرش و گردشگری اتاق تعاون ایران، عدم همکاری گمرک برای صدور مجوز بازگشت فرشهای مرجوعی و نیازمند به ترمیم را از دیگر چالش های این صنعت نام برد و اذعان داشت: فرشهایی که صادر می شوند به مرور زمان به مرمت و اقدامات تکمیلی مثل رفو، شور، تعمیر و تنظیم رنگ احتیاج دارند به همین دلیل لازم است به خاستگاه اولیه خود برگردند ولی عدم همکاری قوانین گمرک در این بخش موجب شده تا تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف از درآمد ارزی سرشاراین هنرصنعت محروم بمانند.

وی افزود: اگر تحریم‌های داخلی حذف و تسهیلات ارزان قیمت ایجاد شود براحتی ظرفیت اشتغال برای یکصد هزا نفر مهیا می‌شود که ۹۰ درصد تولیدات آنها ارز آور با۷۰ در صد ارزش افزوده بوده و این عین مولفه های اقتصاد مقاومتی است.

رئیس کمیسیون تخصصی صنایع دستی، فرش و گردشگری اتاق تعاون ایران یادآور شد: کاهش تولید و عدم حمایت‌های موثر از اتحادیه ها و تعاونی باعث غیرفعال شدن یا کاهش شدید فعالیت این تشکل‌های مردم نهاد شده است که باید مورد حمایت جدی قرار بگیرند.

لینک کوتاه: https://tasvirebazar.ir/oqXh6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *